Erik van Loon mini

Dakarrijder en Quote 500-man Erik van Loon #1

Geplaatst door / 2 januari 2015

van Loon 5Eens kijken wat we deze keer voor vlees in de kuip hebben… Niet letterlijk, hoewel we dan wel op het juiste adres zijn, want we zijn bij Van Loon buitengewoon vlees. We zijn hier niet om vlees te proeven, maar mogen Erik van Loon interviewen, succesvol entrepreneur, Quote 500-member (no. 179) en Dakar-rijder. Maar natuurlijk ook papa en charmante man. Deze veertiger heeft al een bewogen leven achter de rug. Hij heeft veel meegemaakt, zowel positieve als negatieve levenservaringen.

De tijd van deze ondernemer is kostbaar dus het was zaak om stipt om 8:30 uur in te klokken. Dat ging nog bijna mis want het weer vond het nodig om te stormen en als gevolg daarvan vond autorijdend Nederland het nodig om tegen elkaar aan te knallen. Met volle snelheid kwamen we dus uit de file aanscheuren bij het kantoor van Erik. Gelukkig valt Van Loon niet over het hoofd te zien. Volledig onder de indruk van dit enorme pand keken we niet meer goed welke ingang we moesten nemen en scheurden we bijna de slagboom van de laden en lossen ingang eraf. Snel in zijn achteruit en poging 2 bij de bezoekersingang. Vervolgens snel naar de parkeerplaats waar we bijna tegen de spiksplinternieuwe Range Rover van de CEO himself aanreden. Dussss…. Even bij de receptie formeel optekenen dat we geen tyfus of mond-en-klauwzeer hebben en we mogen door naar the big boss.

We komen terecht in een stylish verantwoord kantoor, door Erik zelf ingericht. Ook Erik ziet er super strak uit en past helemaal in dit plaatje. Oef, this man is well dressed, we’re impressed! Gelukkig hadden we onze nette bedrijfskleding aan, a Little Black Dress, zwarte laarzen en een bijpassend vest om onze mindere kanten te verhullen. Erik geeft meteen aan ontzettend krap in zijn tijd te zitten (we begrepen het gevoel helemaal, wij zaten ook krap… in onze jurkjes). Begrijpelijk, want het is bijna DAKAR tijd! De route van de Dakar is in 2015 verspreid over drie landen: Argentinië, Chili en Bolivia. De start is op 4 januari 2015 in Buenos Aires evenals de finish die is op 17 januari 2015. Hoogste tijd om wat vragen af te vuren. We hebben namelijk genoeg stof verzameld om te bespreken met deze stofhapper…

We zagen dat jouw kinderen de eerste steen hebben gelegd. Wat leuk!
Ja inderdaad. In 2007 zijn we begonnen met de bouw van dit pand en amper een jaar later stond het er al. We zitten met ons bedrijf op 9 verschillende locaties dus dit pand is maar een klein deel van onze productiecapaciteit. We hebben één locatie in Oudewater maar de rest zit allemaal in Brabant. Hier een straat verderop staat ook een pand van ons, daar is ons bedrijf ‘Meat Friends’ in gehuisvest. Van Loon Vlees is begonnen in Eersel en steeds verder uitgebreid. In juni 2007 is er een brand geweest in een locatie in Tilburg en hebben we besloten om hier nieuwbouw te realiseren. In juli 2008 stond het pand er en zijn we er ingetrokken. Het ging allemaal erg snel.

We hoorden dat je op dit moment ook privé een huis aan het bouwen bent. Waar ga je wonen?
Ik woon momenteel op de weg van Steensel naar Riethoven. In april van dit jaar ben ik helaas gescheiden, vandaar dat ik nu tijdelijk hier ben gaan wonen. Mijn toenmalige vrouw woont nog in Walik, in het huis waar we samen woonden tijdens ons huwelijk. Ik ben nu bezig met de bouw van een nieuw huis in Eersel. Ik heb daar een landgoed gekocht, dus daar zal ik voor een lange tijd gaan wonen. Maar dat is prima want ik heb ondertussen zowat alle acht zaligheden wel gehad. Ik heb zelfs in Duizel gewoond, in de Kempstraat.

Marlène: Goh wat toevallig, daar woon ik nu. Ik mag hopen dat het goede ondernemersgrond is en garant staat voor succes!

van loon 4Het is zeker geen toeval dat heel veel Dakarrijders in de Quote 500 staan of wel?
Het is en blijft een dure hobby waarvan ik zelf de grootste sponsor ben. Maar het heeft niet alleen met geld te maken. Ik denk dat veel personen die in de Quote 500 staan doorzettingsvermogen hebben. En dat heb je wel nodig om Dakar te rijden, want dat gaat niet vanzelf. Het ziet er van de buitenkant allemaal heel romantisch uit, maar het is gewoon afzien. En dat is in de business ook zo. Voordat je een succesvol bedrijf hebt neergezet, ben je wel even verder en heb je ook veel tegenslagen moeten incasseren. Ik ben nu 46 jaar en ik zit al 27 jaar in het bedrijf. Dus dat komt zeker niet vanzelf, het is hard werken en doorzetten. En die karaktereigenschappen zorgen er bij een aantal mensen wel voor dat je centen gaat verdienen.

Maar waarom kies je er dan voor om Dakar te rijden? Je kan namelijk ook heel veel andere dingen doen met je verdiende geld.
Dakar is voor mij een passie en een uitlaatklep.
De mensen die in zo’n blaadje (red.: QUOTE) staan zijn wel pure ondernemers. En dan zoek je op een gegeven moment andere uitlaatkleppen. Niet dat ik die in mijn werk niet meer heb. Die heb ik gelukkig nog steeds omdat wij ontzettend groeien en heel veel goede dingen doen en innoverend bezig zijn. We hebben een aantal jaren geleden hoog ingezet op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar plukken we nu echt de vruchten van. Dat doe je niet zomaar in onze tak van sport, daar moet je echt op investeren.
Dus ja, Dakar is echt een passie van me maar dat is mijn bedrijf zeer zeker ook.

Goh, mooi zeg zo’n passie. Maar het Mars/Venus verhaal komt wel duidelijk naar boven. Wij zouden al dat geld toch in andere stof dan woestijnstof steken. We denken eerder aan kledingstoffen zoals zijde, leer, suède, etc.

van Loon 6Is meedoen aan Dakar een jongensdroom die werkelijkheid wordt?
Nee, ik had altijd meer met motoren. Ik heb ook 12 jaar lang aan motorraces gedaan. Maar toen werd mijn 1e dochter Noor geboren en was ik er ineens helemaal klaar mee. Het besef dat het een gevaarlijke sport is kwam keihard naar boven. Ook kwamen er in die tijd een paar vrienden te overlijden. Dan denk je wel: “Dadelijk ben ik de volgende”. Dat is het mij niet waard.

Dakar is toch ook gevaarlijk?
Ja maar niet in een auto. Even afkloppen. Er gebeurt natuurlijk wel eens wat. Ja, ons achter het stuur zetten zou echt de goden verzoeken zijn… Maar je hoort al decennia niet meer van een fataal ongeluk met een auto. Als er al iets gebeurt is dat meestal niet tijdens de race maar bijvoorbeeld tussen de etappes in als de chauffeur in slaap valt. Uitvallers door technische problemen zijn wel aan de orde. Vorig jaar nog viel Carlos Sainz* uit. Gelukkig was er niet veel schade. Maar bij die Tatra in 2012** wel.

* Spaanse rallyrijder die in 2010 Dakar won met een Volkswagen. Daarnaast is tweevoudig wereldkampioen in de rallysport (1990 en 1992). Tijdens Dakar 2014 is deze 52-jarige rijder gecrasht en moest hij stoppen.
** Ales Loprais reed tijdens Dakar 2012 in een truck van Tatra, die tijdens de 9e etappe kantelde. Loprais werd samen met zijn navigator en monteur afgevoerd in een helicopter. De Tatra-truck was zwaar gehavend.

 To be continued…

For Your Eyes Only
Schrijf je in voor de weetjes die je als veertiger niet wilt missen!

*Wij zijn 100% anti-spam en jouw privacy en vertrouwen zijn super belangrijk voor ons!

One Comment

  1. Hoi Erik
    Volg je al heel lang met het rallyrijden
    Afgelopen rally ook met al die regen
    Heb nu pas gezien en gehoord van mijn broer Harrie waar je woond fantastisch !
    Mijn broer zei ; ik ken Erik van bij Anneke café op de markt en zei een hele gewone !
    Ik woon zelf ook in Eersel en mijn sport is biljarten
    Alle goeds voor jou
    Groetjes J.Bierens

Plaats je reactie

Email (will not be published)