erik van loon profielfoto

Dakarrijder en Quote 500-man Erik van Loon #2

Geplaatst door / 10 januari 2015

Maakt het thuisfront zich geen zorgen om jou?
Ja er gaat natuurlijk wel een grote dreiging vanuit. Maar het is ook niet meer zo dat ze bang hoeven te zijn dat ik verdwaal en niet meer teruggevonden word.
De kinderen vinden het mooi maar ook weer niet. De oudste had ook een periode dat ze op school kwam en iedereen er steeds naar vroeg. Vooral tijdens Dakar. Dat vond ze toen echt niet leuk. Maar ze zijn er nu wel aan gewend.

IMG_2271Hoe oud zijn je kinderen?
Mijn jongste dochter is 10 jaar en de oudste is 12 jaar.

Marlène: Mijn jongens zijn 11 en 12. Ik zie hier een rol weggelegd voor mij als cupido.

Hoe ben je van motoren in een auto “gerold”?
Het is begonnen met een jongen die ik sponsorde voor Dakar. Dat jaar was de start in Portugal en ik was meteen verkocht. Toen zei ik meteen: “Dat ga ik ook nog een keer doen”. Dus in 2008 zou ik meegaan om te navigeren, maar toen we aan de start stonden ging Dakar niet door . Dat was een behoorlijke tegenvaller, ook financieel. Op dat moment dacht ik “dan ga ik zelf rijden” en zo geschiedde. Vanaf 2009 tot en met 2014 heb ik meegedaan en zelf gereden. En dan komt nu dus 2015 er aan.

We lazen dat er in 2013 tijdens Dakar iets mis was gegaan. Vertel eens…
Er gaat eigenlijk ieder jaar wel iets mis. Het eerste jaar ben ik niet gefinisht. Het tweede jaar wel, maar op het dubbele van het aantal uren vanwege heel veel technische problemen. Het derde jaar had ik een fabrieksauto gekocht en werd ik meteen 11e. Het vierde jaar stond ik 7e of 8e en toen ging er 2 dagen voor de finish iets kapot. Daar ben ik uren mee bezig geweest en moest ik toezien dat iedereen me voorbij kwam rijden. In 2009 ben ik niet gefinisht. In 2010 wel. In 2011 werd ik 11e, in 2012 15e, en in 2013 crashte ik op de 6e dag. En in 2014 waren we 25e maar hebben toen wel een hele goede rally gereden. We hadden een heel goed team. Maar door technische problemen stonden we steeds weer uren langs de kant. Voor ons gevoel hadden we dagen stilgestaan maar werden we toch nog 25e van de 160. Helemaal niet zo slecht dus. Volg Erik tijdens Dakar 2015 hier.

Heb je tijdens de race een team die ‘jouw problemen’ op kan lossen of moet je dat zelf doen?
Ja er is wel een truck maar voordat die er is ben je alweer uren verder. Dan heb ik het meestal zelf al gerepareerd.

Je bent begonnen met een Ford. Heb je altijd in een Ford gereden?
Nee eerst heette in feite dezelfde auto Mitsubishi, maar later is het allemaal Ford genoemd. We moesten namelijk toe naar standaardmotoren. In de Ford hing een 4 liter fabrieksmotor, maar dat hebben we omgebouwd naar een 5 liter motor. Daarna werden de problemen helaas alleen maar groter. Dan moet je weer van voren af aan beginnen. Ik heb meer gesleuteld dan gereden en daar was ik op een gegeven moment wel klaar mee.

Train je voor Dakar?
Ja ik train minimaal 6 keer in de week.

DAKAR ARGENTINA-CHILE 2015Is dat alleen in aanloop naar Dakar of doe je dat het hele jaar?
Dat heb ik dit jaar het hele jaar gedaan. Ook wel eens een keer een dagje niet, maar over het algemeen heb ik wel iedere week minstens 6 keer getraind. Ik wil op het hoogste niveau mee doen en dan moet je wel topfit zijn. Je krijgt zo’n klappen in zo’n auto en als je niet fit bent, word je toch moe. En dan ga je minder hard rijden. Dat kan gewoon echt niet. Het is niet meer dat avontuur van vroeger van iedere dag minimaal 1.000 kilometer uitzitten. Het gaat zo ontzettend hard, er is echt wel veel veranderd.

Waar slaap je ‘s nachts?
Normaal slaap ik gewoon in een tentje maar dit jaar is het anders. Ons team heet X-Dakar met als hoofdsponsor TVM. Ik zit zelf in die auto maar er zijn drie andere jongens met een truck. Een van die serviceauto’s is een vrachtauto met een slaapcabine. En als het goed is, kan ik daar in gaan liggen dit jaar. Maar de meesten slapen in een tentje omdat dat het meest voor de hand liggend is. Zo’n tentje gooi je uit en vouw je echt letterlijk binnen een paar seconde op. Dus dan gooi je het de truck in en kan je meteen weer door. Wij zijn met 23 man. Dus die moeten allemaal wel ergens slapen. Wij zijn dan meestal als eerste binnen, omdat de trucks later starten en wat minder hard gaan. Onze monteurs kunnen dan nog wel eens voor het donker redelijk klaar zijn maar ook met die Ford van mij hebben ze tot 4 of 5 uur in de morgen zitten sleutelen.

Zit je alleen in de auto of met twee personen?
Met z’n tweeën. Er kan verder echt niets bij. Komend Dakar rijd ik in een Mini, maar daar is echt niets mini aan. Dat embleempje dan maar er is verder niets mini.

Was het liefde op het eerste gezicht met de Mini?
Nee ik had het tegen niemand gezegd. Maar vorig jaar voor Dakar heb ik stiekem in de Mini gereden. Toen was ik niet onder de indruk. Maar na twee testrally’s in Abu Dhabi en Egypte sloeg de vonk dan toch over.

Schermafdruk 2015-01-11 17.33.30Wat verwacht je van komend Dakar als verschil met de Ford, behalve dat de Mini betrouwbaarder is?
De betrouwbaarheid is voor mij het allerbelangrijkste. De vorige Dakar stonden er in de top 10 acht Mini’s. Ik heb nu vier wedstrijden bij Mini gereden, dat team heet X Raid . De wedstrijden vonden plaats in Abu Dhabi, Egypte, Marokko en Spanje. De Mini is gewoon professioneel. We hebben niet tot nauwelijks problemen gehad. Mijn auto is helemaal gerebuild. We hebben inmiddels een training gehad in de fabriek. Er gaan natuurlijk wel dingen stuk, het is zo’n keiharde rally. Ik zeg af en toe tegen mijn bijrijder: “Dat het heel blijft zeg! Ik snap er niks van!” Die klappen die de auto krijgt, ongelooflijk. Dan denk ik wel eens: “Dat gaat niet goed komen”.

Hoe ben je er fysiek aan toe na Dakar?
Ik ben natuurlijk niet veel te zwaar. Maar dit jaar heb ik eigenlijk de laatste maanden niet meer op mijn eten gelet. Want vorig jaar ben ik 6,5 kilo afgevallen tijdens de race. Dat is ook wel veel vocht dat je verliest. Maar ook spieren. Daarna zitten de eerste paar kilo er ook zo weer bij, daar hoef je niets voor te doen. Maar ik let er wel het hele jaar op. Het is niet zo dat ik de hele dag met mijn voeding bezig ben maar ik let wel op.

Goh, wij moeten ook eens zo’n race gaan rijden. Klinkt niet verkeerd, 6,5 kilo afvallen in zo’n drie weken. Je hebt niet toevallig iemand nodig die de auto voor komt rijden?
Nee, helaas.

Laia_gaudiDoen er vrouwen mee?
Ja zeker. Op hoog niveau op alle categorieën. Eén dame rijdt met de motoren mee, Laia Sanz. Die is al een aantal keer wereldkampioen Trial geworden. Dat is wel een pittige tante. Een Spaanse meid van vooraan in de 20, die al 3 keer heeft mee gedaan. Andrea Mayer, de vrouw van Peterhansel, heeft ook mee gedaan op de motor en in een truck.

Ga jij ook nog switchen van vervoermiddel?
Dat weet ik niet. Het wordt me vaak gevraagd. Maar ik heb hier nog teveel plezier in. Zolang ik nog niet top 10 heb gereden, heb ik het gevoel dat ik nog niets bereikt heb. Dus dat is mijn doelstelling. Het podium is niet haalbaar. Dus die doelstelling heb ik ook niet. Er zitten zoveel beroepspiloten bij de eerste 10. Er zijn er een stuk of 8, 9 die echt dik betaald krijgen. Die hebben èn het talent èn de skills en die rijden heel het jaar. Dat is hun beroep. Die nemen net iets meer risico en dat zit er bij mij niet in. Dus ja, daar kan ik gewoon niet tegenop. Daarom hou ik mijn doelstelling op het bereiken van de top 10.

Heb je veel contact met andere Nederlandse rijders als je daar bent?
Ja er zijn er echt veel hier uit de buurt. Fried van de Laar, Ton van Genugten, Hans Vogels, Hans Stacey, die komen allemaal hier uit het dorp (red.: Best). Dat is best typisch.
banner2014dakarMaar het is sowieso een sociaal gebeuren. Tijdens de rally is het ieder voor zich en God voor allen. Maar als je een keer een dag vroeg binnen bent, dan ga je wel rondlopen en een praatje maken met de andere rijders. Je moet natuurlijk wel discipline hebben van jezelf. Je komt binnen, je brieft je monteurs en dan ga je eerst je dingen doen. Alles zuiver maken, in de zon hangen, drogen, eten en op tijd naar bed. Maar tussendoor kun je dus best wat contact hebben met de anderen.
Ook Tim en Tom Coronel ken ik goed. Die waren er ook toen ik mijn eerste Dakar reed. En daar heb ik door de jaren heen veel lief en leed mee gedeeld.

Heb je veel rustdagen?
We hebben één rustdag. Dit jaar hebben we ook een marathon dag. Meteen op dag 1 vertrekken we naar Bolivia. Daar moeten we ’s nachts in de bergen slapen en dan de dag naderhand terug. Die hele etappe is zo’n 1.500 kilometer en je hebt daar niks. Geen service, helemaal niks. Je moet dan ook op dezelfde set banden rijden. Dus dat wordt nog wel een uitdaging.

Schermafdruk 2015-01-11 17.39.03 We zien aan zijn gezicht dat hij hiervan geniet. Echt bijzonder om zo’n passie te zien!

Zitten er geen enge beesten daar in de woestijn?
Daar heb ik nog nooit last van gehad. Het enige dat ik wel eens tegengekomen ben is zo’n soort kleine lama maar dat is natuurlijk niet eng.

Wat staat er nog op je bucket list?
Niet veel. Ik heb eigenlijk alles al wel gedaan in mijn leven wat ik zou willen doen. En ik heb niet de drang om uit een vliegtuig te springen. Ik wil alleen nog beter worden in wat ik al doe.

Ben je nog steeds fulltime betrokken in het bedrijf?
Ja. Ik ben er niet altijd maar wel veel. Ik ben ooit begonnen in het bedrijf maar toen was het nog van mijn vader. Toen zijn mijn broer en zus erbij gekomen en hebben wij samen onze vader uitgekocht.

Schermafdruk 2015-01-11 17.39.41Wat zou je anders willen hebben gedaan in je leven? Als 40’er kijk je misschien toch eens terug…
Lastige vraag, ik heb er nooit zo over nagedacht. Best veel maar ook weer heel veel dingen niet. Ik heb ook best veel bereikt. Maar ik heb altijd gevonden dat alles nog veel beter kon. Dus ik zou misschien willen dat ik eerder tevreden had kunnen zijn. Of er tenminste zelf meer van had kunnen genieten. In de beginjaren was ik 100 uur per week met het bedrijf bezig. Nu ben ik er nog altijd wel mee bezig, maar toch op een andere manier.
Je wordt toch verstandiger als je boven de 40 bent. Dan maak je andere keuzes. Het klinkt heel zwaar, maar het is wel zo. Je gaat anders in het leven staan, weet dat je op of over de helft bent. Dat is niet zwaar bedoeld, maar je gaat daardoor anders redeneren dan toen je nog jonger was. Ik heb altijd maar één visie gehad: plankgas vooruit. En die visie heb ik nog steeds. Plankgas, maar wel vooruit. Niet teveel terugkijken allemaal. Wel nadenken over dingen, maar niet allemaal oude koeien uit de sloot halen. Zoveel mensen hebben daar last van. Geweest is geweest, daar doe je toch niets meer aan.
En meer genieten! Nou ben ik wel gescheiden en dat is heel zwaar. Maar daar kom je ook wel weer doorheen. Gelukkig proberen we beiden goed met de kinderen om te gaan en dat gaat ook hartstikke goed. De kinderen doen het goed en zitten goed in hun vel. Dus daar ben ik wel heel blij mee.
Ik heb wel al heel veel meegemaakt in mijn leven dus als ik er morgen niet meer zou zijn, dan kan ik niet zeggen: Ik heb heel veel dingen niet gedaan. Ik heb dromen verwezenlijkt. Die heb ik nog wel maar toen was het echt mijn jongensdroom om een Ferrari Enzo te kopen. Toen ik dat kon betalen was dat het eerste wat ik ging doen. Die heb ik een paar jaar gehad maar toen stond het ding gewoon in de weg want ik deed er niets mee.

IMG_9144Waar rij je nu privé in?
In die Range Rover die voor de deur staat. Ik had een Audi A6 maar ik had zo´n Range Rover voor mijn inmiddels ex-vrouw gekocht en ik vond die zo lekker sturen, rijden, alles. Daar kijk ik dan naar. Dat de auto in balans is. En ik vond die auto ook mooi. Dus die wilde ik ook één hebben.

Vertel nog eens wat over de dingen die je hebt meegemaakt…
Ik heb jong mijn vriendin verloren. Ik woonde al met haar samen en ze was pas 28 toen ze overleed. Daarnaast heb ik ook heel veel vrienden verloren. Niet maar een paar maar echt 20 vrienden. Allemaal tussen mijn 20e en 35e. Ik kende natuurlijk ook veel mensen, maar het was ongelooflijk.

Wat heeft dat met jou gedaan?
Het heeft me verhard. Maar dat is het leven, dat hoort er kennelijk bij. Ik ben er misschien wel te snel overheen gestapt. Zo kwam ik toen ook heel snel mijn inmiddels ex-vrouw tegen. We kenden elkaar eigenlijk niet goed genoeg.

Maak je daar nu dan andere keuzes in?
Ik heb nu weer een nieuwe relatie, maar dat is nog heel pril. Fysiek heb ik wel het nodige meegemaakt. Ongelukken met de motorraces, daar heb ik toch wel veel van geleden. Het is gewoon leven en laten leven, elkaar niet de hele dag op de lip zitten en dat gaat gewoon kei-goed. En ze heeft dezelfde passie, Dakar. Haar vader rijdt in een truck met haar broers. Zij rijdt daarbij in de servicetruck. Voor haar is het dit jaar wel spannend trouwens, want dan zijn er toch wel veel belangrijke mannen in haar leven aan het rijden. Dus ze zal wel ietsje zenuwen hebben. Maar in principe zien we elkaar niet bij Dakar, want je bent zo met je eigen ding bezig. En die trucks komen vaak heel laat binnen, want die moeten een andere route rijden of starten later. De dagen dat het goed gaat, moet ik gewoon rusten. Ik kan niet vooruitslapen voor Dakar, ik moet daar mijn rustmomenten gewoon echt pakken. Truckers die liggen ooit 3, 4, 5 dagen niet in bed.

Wel lastig, want je wilt elkaar ook wel even zien…
Misschien dat we elkaar wel heel even zien tussendoor. Maar we zitten niet bij elkaar in het team, dus dat zal niet veel zijn. Dat moet je dus echt niet te romantisch zien. Het is niet gezellig samen stof happen daar. Het is daar stoffig en loeiheet.

Schermafdruk 2015-01-11 17.41.39Wel heel leuk dat jullie samen deze passie delen!
Ja absoluut. Dat had ik met mijn eerste vriendin ook. Die stond ook altijd aan de kant. Maar mijn ex-vrouw heeft die passie er nooit voor gehad. Ze heeft me het wel altijd heel erg gegund. En ze heeft er nooit iets van gevonden. Maar ze had wel echt schrik. Toen deed ik ook nog wel wat gevaarlijkere dingen.

Erik ontzettend bedankt voor jouw kostbare tijd en heel erg veel succes bij Dakar. We duimen mee voor een top 10 positie!

Tevreden Erik van Loon tijdens Dakar 2015 met de MINI ALL4 Racing:

For Your Eyes Only
Schrijf je in voor de weetjes die je als veertiger niet wilt missen!

*Wij zijn 100% anti-spam en jouw privacy en vertrouwen zijn super belangrijk voor ons!

Plaats je reactie

Email (will not be published)